Förstärkt verklighet

Förstärkt verklighet och branschens framtid

Ingen har undkommit begreppet Augmented Reality, eller “Förstärkt verklighet” som det heter på svenska. Termen förklarar sig själv egentligen—fenomenet avser förstärka ens verklighet och blanda ihop teknologi med verklighet för att framställa en så kallad “förstärkt” verklighet.

Vad innebär augmneted reality?

Följer man IT och teknologins utveckling har man nästan garanterat sett diverse IT-bolag som Apple och Google storsatsa på så kallat augmented reality, som är en form av 3D visualisering där man renderar och placerar objekt ute i världen med hjälp av mobila kameror eller videokameror. Det begreppet i sig syftar på hur teknologin i sig “förvränger” verkligheten och förstärker den med ytterligare information eller för helt enkelt skojs skull. Detta kan vara allt ifrån Snapchats diverse filter som kan placeras ovanpå en själv när man blickar igenom kameran till att använda sig utav appar där kameran också renderar diverse objekt i världen som kan hjälpa en att hitta sin destination. Allt ifrån skyltar och dylika indikatorer kan ses på kameran när man använder den för att titta runt. Detta bidrar till en “förstärkt” verklighet och kan hjälpa en på flera olika sätt.

Hur augmented reality kan hjälpa en i vardagen

GTS TryOn app

Ponera att du önskar köpa ett plagg, som en sko eller en byxa. Med hjälp av augmented reality kan du få exakt hum om plaggens storlek. Via AR kan du helt enkelt använda din mobiltelefon och rikta den mot golvet hemma hos dig. Kanske mot ett par andra skor som du har hemma. Därefter tittar du igenom telefonens kamera och använder dig utav teknologin för att artificiellt placera det nya plagget du önskar köpa bredvid de andra skorna du har hemma. Nu ritar kameran upp de nya skorna bredvid de gamla skorna och du kan på ett mycket bättre sätt jämföra de två skorna och se hur de ser ut bredvid varandra. Bilden till höger illustrerar detta lite närmare.

Teknologin som används här kallas för 3D rendering och innebär alltså att man renderar objekt i 3D som man därefter med hjälp av AR kan rita upp på mobilens kamera och således placera någonstans ute i världen. För mer information kring tekniken och hur det fungerar sök helt enkelt på “Augmented reality” eller efter “Förstärkt verklighet” på Google.

Introduktion åsido—var är tekniken på väg?

Jag är själv ett stort fan av tekniken men anser det vara för hypat i dagsläget. AR är fortfarande omoget och någon banbrytande anledning till dess existens finns fortfarande inte, dock finns potentialen där. En liknelse kan vara med Internets yngsta dagar. Potentialen var klar och tydlig—många trodde på teknologin men en direkt användning utav den fanns fortfarande inte. Hemsidor var fortfarande oerhört trögladdade, primitiva och inte riktigt användbara. Att helt enkelt ringa flygbolaget för att boka biljetter var flera gånger enklare än att använda sig utav en väldigt trögladdad hemsida och en massa knappar och urval för att möjligtvis lyckas boka biljetter. När allt var klart var man fortfarande osäker om allt gick som det skulle eller inte, då allt var så pass nytt och opålitligt.

Dock visste alla att potentialen var där. Om nätet kunde byggas vidare på så var potentialen ofantlig—då kruxet med nätet är den smidiga överföring av information direkt från ens hem. Men detta måste göras på ett smidigt sätt. Går det sakta så är det inte så jättebra. AR befinner sig i samma båt just nu. Potentialen är där. Att kunna rita upp saker, objekt och dylikt på mobiltelefonen som därefter interagerar med verkligheten är enorm. Man kan exempelvis mäta höjder på byggnader utan att behöva ta fram långa linjaler och mätinstrument. Man kan illustrera objekt så som hus och dylikt innan de byggts klart för att få ett bättre hum om hur det hade sett ut—bättre så än någon annan ritning hade kunnat ge en.

Men just nu kan teknologin rita filters och få en att byta utseende på Snapchat. Teknologin är fortfarande omogen. Men potentialen är där. Inom några decennier kommer teknologin garanterat vara en del av vår vardag.